• Volvo FM detail

Volvo FM detail

Volvo FM
Flexibel voor regionaal en nationaal transport

De Volvo FM onderscheidt zich door veelzijdigheid. Als trekker is de lichte Volvo FM bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld bulkvervoer, als bakwagen een alleskunner in de distributie. Een optelsom van slimme ontwerpkeuzes, technische innovaties en ingebouwde voorzieningen resulteren in een uitermate efficiënte, brandstofzuinige en flexibele truck.


Met de gratis Nijwa trucktraining haalt u het beste uit uw Volvo FM

Gratis Code 95 Volvo FM

De Volvo FM is de meest veelzijdige specialist voor regionale distributie. Nijwa doet daar nog een schepje bovenop: wij willen graag dat u het beste uit uw truck haalt en dat deze zo optimaal mogelijk presteert. Daarom krijgt u bij aanschaf van een Volvo FM een gratis Nijwa trucktraining.

Meer informatie over de gratis Nijwa trucktraining 


Brandstofefficiency van binnen en buiten

Om het brandstofverbruik te minimaliseren, heeft Volvo Trucks elk onderdeel van de Volvo FM onder de loep genomen. En bovendien de stroomlijning van de gehele truck verbeterd. Een andere belangrijke ontwikkeling betreft de D11- en D13-motoren. De zuigers hebben minder wrijving, de turbo en nokkenas zijn verbeterd, en de motorsoftware is geüpgraded. Daarnaast zijn de Euro 6 stap C-motoren doorontwikkeld. Wat dit oplevert? Een significante brandstofbesparing tot 5%! Nieuw in de lijn is de 13-liter LNG-motor, die met dezelfde prestaties 20-100% minder CO2 uitstoot. 


De beste vriend van carrosseriebouwers

Welke toepassing u ook voor ogen heeft, de Volvo FM is ervoor gemaakt. Nijwa staat garant voor de perfecte combinatie van chassis en opbouw. Dit kunnen wij geheel zelf verzorgen, of in samenwerking met uw vaste carrosseriebouwer. De Volvo FM heeft vele mogelijke asconfiguraties, een breed scala aan PTO’s en een flexibel chassis waarmee de carrosseriebouwer alle vrijheid heeft.

Carrosseriebouw Volvo FM

Weten wat er mogelijk is?

Neem contact met ons op


Slimme assen!

10-tons voorassen voor een hoge asbelasting bij zware ladingen, een liftbare tandemas en vijf assen af fabriek… de Volvo FM biedt allerlei slimme asconfiguraties om de truck zo efficiënt mogelijk uit te nutten.

Lees meer over slimme assen  


Laag eigen gewicht

Het gewicht van de Volvo FM is zeer licht. Door het streven van Volvo Trucks om het gewicht te optimaliseren werd de standaard 4×2 FM-trekker aanzienlijk lichter. Wie nog lichter wil, kan kiezen voor Volvo FM Light Concept, waarbij geen concessies zijn gedaan aan veiligheid en kwaliteit. De Volvo FM weegt in de lichtste configuratie slechts 6.500 kilo.

Volvo FM Light Concept

Meer laadvermogen, niet minder Volvo

Ontdek het Light Concept

Volvo FM motoren

De Volvo FM kent krachtige en zuinige motoren. Bovendien voldoen de motoren aan de strengste milieueisen tot dusver: emissie van stikstofoxiden is met 80% verlaagd en de uitstoot van roetdeeltjes is gehalveerd. Dit is mogelijk gemaakt door een verbeterde SCR-techniek (Selective Catalytic Reduction) en een efficiënter Ad Blue-doseringssysteem.

De Volvo FM-reeks bestaat uit:

  • D11, 11 liter met 330 tot 450 pk

  • D13, 13 liter met 420 tot 500 pk

  • G13C, 13 liter LNG met 420 en 460 pk
D11 motor Volvo FM

Ingebouwde brandstofzuinigheid met
common rail inspuiting

Alle motoren van de nieuwe Volvo FM zijn uitgerust met een common rail inspuitsysteem. Samen met de daarop afgestemde software geeft dit de beste motorregeling met minder interne wrijving. Het resultaat: een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Onze common rail Euro 6-motoren maken echt het verschil. Voor uw winstmarge én voor het milieu.

Onze Euro 6-oplossing: hoe het werkt

1. Motor

Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver

(niet nodig op D11K- en D13K420-motoren)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en correcte werking van het dieselroetfilter en de SCR.

3. De dieseloxidatiekatalysator

De dieseloxidatiekatalysator (DOC) produceert de NO2 die het dieselroetfilter (DPF) nodig heeft om de deeltjes op een efficiënte manier te verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Het dieselroetfilter (DPF)

Het dieselroetfilter verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. SCR-proces

Selectieve katalytische reductie (SCR). In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)

De ammoniakslipkatalysator (is de laatste stap voor de uitlaat, waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.

Volvo Trucks diesel engines

Veel koppel bij lage toerentallen

De motoren van Volvo Trucks bieden een uitstekend koppel bij lage toerentallen, waarbij het maximumkoppel beschikbaar is over een zeer breed toerengebied. Dat resulteert in een snelle acceleratie, uitstekende trekkracht, comfortabele rijeigenschappen bij een lage snelheid en zuinig en aangenaam rijden bij kruissnelheid.


I-Shift:
Intelligent rijden, eenvoudig schakelen

Volvo Trucks I-Shift

Rijden met I-Shift is een waar genot. Zonder het koppelingspedaal kunt u veilig ontspannen en u op de andere twee pedalen concentreren. I-Shift maakt gebruik van ingebouwde intelligentie om in elke situatie snel en automatisch de juiste versnelling te kiezen.De software staat garant voor een schakelgedrag waar zelfs de beste chauffeurs niet aan kunnen tippen. Maar als u zelf meer te zeggen wilt hebben, dan kan dat. Met de knoppen op de keuzehendel kunt u ook handmatig schakelen.

Ontdek: I-Shift met kruipversnellingen

I-Shift met kruipversnellingen een nieuw lid voor de I-Shift-familie. De nieuwe uitvoering van de automatische versnellingsbak maakt het mogelijk om tot twee nieuwe kruipversnellingen toe te voegen. Dit betekent onder andere dat de Volvo FM kan wegrijden vanuit stilstand met een treingewicht tot wel 325 ton.

Naast de mogelijkheid om in extreme situaties te starten vanuit stilstand wordt I-Shift met kruipversnellingen gecombineerd met een geschikte achterasoverbrenging die het toerenbereik optimaliseert bij hoge snelheden. Met als resultaat: zuinig rijden.


I-See: Zuinig Rijden

Met I-See kan tot 5% brandstof bespaard worden. Er wordt een optimale brandstofefficiency bereikt door informatie over de topografie van de weg te gebruiken voor het regelen van de snelheid en het schakelen. Deze gegevens worden nu automatisch gedownload uit de I-See-database.


Achteras

Er zijn twee types reductie beschikbaar voor de achteras van de nieuwe Volvo FM:
Enkele reductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
Naafreductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 70–120 ton)

Volvo FM achterassen

Het comfort van de Volvo FM cabine

De Volvo FM cabine biedt veel ruimte, veel comfort en veel opbergruimte. Belangrijk punt van de Volvo FM is de lage instap, waardoor de vrachtwagen geschikt is voor distributie met veel stop-overs. De Volvo FM is leverbaar in drie reguliere cabinevarianten:

Dagcabine

Binnenhoogte 157 cm (114 cm*)
Ergonomische chauffeursomgeving

Slaapcabine

Binnenhoogte 157 cm (114 cm*)
1 of 2 bedden
Comfortabele slaapgelegenheid

Lage slaapcabine

Binnenhoogte 147 cm (104 cm*)
1 persoon
Extra laadruimte boven de cabine door verlaagd dak en cabinevering

Globetrotter cabine

Binnenhoogte 205 cm (196 cm*)

* op de motortunnel

Volvo FM Globetrotter

Volvo FM Globetrotter

Naast bovenstaande reguliere cabines kent de Volvo FM ook Globetrotter cabines.

Globetrotter

De Globetrotter cabine voor de Volvo FM bieden comfortabele slaapplekken voor één of twee personen. De Globetrotter cabine kent bovendien extra opbergruimte: een binnenhoogte van 205 centimeter en 196 centimeter op de motortunnel.

Globetrotter XL

Daarnaast is er nog de Globetrotter XL cabine. Ten opzichte van de reguliere Globetrotter cabine kent deze een binnenhoogte van 220 centimeter en 211 centimeter ruimte op de motortunnel.


Verminder afleiding en verhoog verkeersveiligheid

Chauffeurs hebben alle informatie, hendels en functies binnen handbereik. Essentiële informatie is in één oogopslag zichtbaar. De snelheidsmeter, de tachometer en andere belangrijke meters zijn in het directe blikveld van de chauffeur geplaatst. Minder vaak gebruikte informatie is verder weg geplaatst, om afleiding te verminderen.

Volvo FM cabine interieur

Chauffeurs zijn er in verschillende vormen en maten. Sommigen hebben meer ruimte nodig dan anderen. De cabine in de Volvo FM is ontworpen om gemakkelijk te kunnen bewegen… ongeacht wie er achter het stuur zit. Daarom is een aantal functies en schakelaars op het dashboard geplaatst, zoals I-Shift , de elektronische parkeerrem en de USB-poort.

Sturen met uw vingers

Volvo Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering is een technische innovatie van wereldformaat. Het maakt het werk van de chauffeur veiliger, comfortabeler en prettiger. Sturen zonder spierkracht, niet alleen bij manoeuvreren op lage snelheden, maar ook op kruissnelheid.

Volvo Dynamic Steering maakt het mogelijk zelfs de zwaarst beladen truck met minimale inspanning te besturen. Dit vermindert het risico op overbelasting van de chauffeur en verbetert de veiligheid.

  • Het sturen vereist tot 85% minder stuurkracht
  • De elektromotor neemt het werk over van de chauffeur, waardoor schouders en armen niet worden overbelast.
  • Het stuurwiel draait automatisch terug naar de middenpositie, ook bij achteruitrijden.
  • Het sturen voelt stabieler uit doordat onregelmatigheden in het wegdek worden gedempt
  • De truck blijft strak op koers, ook bij zijwind, schuin aflopende wegen en onregelmatig wegdek

Wilt u Volvo Dynamic Steering zelf ervaren?

Boek een proefrit

Zo werkt Volvo Dynamic Steering


Slimme assen

Hoge asbelasting bij zware ladingen

Zware ladingen vormen geen probleem voor de Volvo FM. De bladvering voor kan nu ladingen tot 10 ton aan op een enkele as, en 20 ton op dubbele voorassen. U kunt méér vervoeren en dat is mooi meegenomen!

Liftbare tandemas

Met één druk op het dashboard maakt u van uw 6x4 een 6x2, en andersom. De Volvo FM is beschikbaar met een liftbare tandemas. Door de achterste aandrijfas te ontkoppelen en omhoog te brengen, bespaart u brandstof, vermindert u slijtage en maakt u de Volvo FM nog wendbaarder dan hij al is.

Vijf assen af fabriek

Volvo Trucks levert de Volvo FM als vijfasser af fabriek. Dit biedt vele voordelen: de levertijd is korter, u hoeft geen extra ombouwkosten in te calculeren en het truck heeft een volledige typegoedkeuring. Ook in garantie, onderhoud en reparatie werkt de af fabriek vijfasser in uw voordeel. Nijwa heeft namelijk alle originele Volvo-onderdelen op voorraad en waarborgt de conditie van uw materieel.


Laag eigen gewicht

Het gewicht van de Volvo FM is zeer licht. Door het streven van Volvo Trucks om het gewicht te optimaliseren werd de standaard 4×2 FM-trekker aanzienlijk lichter. Wie nog lichter wil, kan kiezen voor Volvo FM Light Concept.

Volvo FM Light Concept

Meer laadvermogen, niet minder Volvo

Ontdek het Light Concept


Work Remote:
eenvoudig laden en lossen

Work Remote is een geweldig hulpmiddel bij het laden en lossen. Je kunt tijdens het laden zien wat de asbelasting is van de verschillende assen en dat maakt het mogelijk bij te sturen. Het komt er op neer dat Work Remote een draadloze afstandsbediening is, waarmee je laden en lossen vereenvoudigt.

Volvo FM Work Remote

Het is vergelijkbaar met een universele afstandsbediening, zoals voor de tv. Work Remote is gemak, veiligheid en brandstofbesparing in één schermpje en acht knoppen. Zo is het mogelijk om met Work Remote via de afstandsbediening de motor te starten en stoppen, lichten aan- en uit te zetten, de luchtvering te laten zakken of stijgen en de cabine op slot te doen. Maar de optie kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld, de truck naar één kant te laten hellen, de laadklep te bedienen, te kiepen en een op de PTO aandreven functie te starten en stoppen, zoals een haakarm of een pomp. Dat werkt zekerder, veiliger en het scheelt tijd.

Ik wil een offerte aanvragen

Neem contact met mij op

DE VOLVO FM KAN WORDEN UITGERUST MET DEZE CONFIGURATIES

Cabines

Volvo FM Cabines

Dagcabine
Slaapcabine
Lage slaapcabine
Globetrotter-cabine
Globetrotter LXL-cabine

Ruimte en comfort

Motoren

Volvo FM Motoren

D11K (330, 370, 410 of 450 pk)
D13K (420, 460, 500 pk)
G13C (420 of 460 pk)

Meer informatie

Transmissie

Volvo FM versnellingsbak

I-Shift

Meer informatie

Achterassen

Volvo FM Achterassen

Enkele reductie
Naafreductie

Treingewicht



Meer laadvermogen, niet minder Volvo

Volvo FM LightConcept