• Volvo FMX

Volvo FMX

Chassis voor zware omstandigheden

De Volvo FMX is robuust en ontworpen voor de bouw. Nijwa Groep heeft als Volvo Trucks-dealer de expertise om samen met u de juist Volvo FMX te configureren voor alle werkzaamheden in de bouw, of u nu materialen levert of werkzaamheden verricht op moeilijk begaanbaar terrein. Wilt u meer informatie neem dan contact op met uw Nijwa-vestiging.

Volvo Dynamic Steering

De Volvo FMX kan worden uitgerust met Volvo Dynamic Steering, de grootste noviteit sinds de uitvinding van de stuurbekrachtiging. Daardoor kan de Volvo FMX verhard en onverhard terrein aan en raakt de chauffeur minder vermoeid. Volvo Dynamic Steering is ook verkrijgbaar voor dubbele voorassen, waardoor de voordelen ervan beschikbaar zijn voor tal van gebruikelijke toepassingen voor heavy duty inzet.

Moeiteloos sturen, zélfs voor een hamster

Een 8×4 is een van de meest voorkomende configuraties. Sturen met twee assen vergt echter meer kracht dan met één as. Volvo Dynamic Steering combineert een hydraulische stuurinrichting met een elektromotor, wat tot 85 procent van de benodigde stuurkracht oplevert bij lage snelheden. De motor wordt 2000 keer per seconde elektronisch geregeld, om op elk moment de perfecte mate van ondersteuning te bieden. Maar Volvo Dynamic Steering gaat niet alleen over comfort. Voor chauffeurs betekent Volvo Dynamic Steering dat zij hun actieve carrière kunnen verlengen zonder schouderproblemen op te lopen.

Besparen met een tridemstel

Het tridemconcept, waarbij de assen optimaal ten opzichte van elkaar zijn geplaatst, is nu beschikbaar met de nieuwe luchtvering die speciaal is ontworpen voor bouwtaken. Dat maakt een extreme manoeuvreerbaarheid mogelijk. Met het tridemconcept van Volvo Trucks is in principe iedere plek bereikbaar; zo kunt u een klein woonerf oprijden, om in een tuin te lossen. Door de luchtvering en de grote bodemvrijheid is dit een zeer veelzijdige truck. En met sterke stabilisatoren op drie assen vlak onder de lading, is de kiepstabiliteit uitmuntend.

Als de truck onbeladen is en je een naloopas omhoog brengt om brandstof te besparen, krijg je betere tractie op de aangedreven wielen. De combinatie van grotere bodemspeling en een verhoogde naloopas maken het makkelijker om steile hellingen te nemen zonder vast te komen zitten.

Soepel maar vastberaden

luchtvering Volvo FMX

Verbeterde stabilisatoren spelen een belangrijke rol in de luchtvering van de Volvo FMX. Deze zijn omhoog gericht en centraal tussen de assen geplaatst, zodat ze de krachten van de weg en de trailer overbrengen op het stijfste gedeelte van het frame, ter verbetering van de rolstabiliteit. De luchtvering heeft een intelligent regelsysteem de lastverdeling tussen de assen optimaliseert voor maximale kantelstabiliteit.

300 millimeter boven de grond

Bodemvrijheid Volvo FMX

Het ontwerp van de Volvo FMX plaatst kwetsbare onderdelen, zoals hoger geplaatste veerplaten en luchtbalgen, boven de aangedreven assen, waar ze minder te verduren hebben. Dit resulteert in ten minste 300 millimeter bodemvrijheid. De schijfremmen worden beschermd door veiligheidskooien, maar ook die zitten 340 millimeter boven de grond.

Automatic Traction Control (ATC)

Automatic Traction Control (ATC) is een slimme voorziening die automatisch de vooras activeert wanneer dat nodig is. Terwijl permanente All-Wheel-Drive (AWD) de gebruikelijke optie is voor trucks in de bouw, hanteert Volvo een andere aanpak. In slechts twee tot vijf procent is AWD echt nodig. Dat houdt in dat een aangedreven vooras in ruim 95% van de tijd een verspilling van brandstof is, behalve bij een FMX met Automatic Traction Control.

Meer weten over Volvo Trucks' ATC?

Bekijk de video en ontdek alles over Automatic Traction Control in slechts 1 minuut.

I-Shift voor de bouw

I-Shift versnellingsbak

I-Shift voldoet ruimschoots aan de eisen van zeer zware toepassingen. Bovendien is I-Shift nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder trucks met een aangedreven vooras. Dankzij de verbeterde versnellingsbak en de aanpassingen in de schakelsoftware is I-Shift nu ook geschikt voor zware omstandigheden, zoals in ruw en bergachtig terrein. Omdat I-Shift nu ook leverbaar is voor voertuigen met een aangedreven vooras (4×4, 6×6, 8×6 en de nieuwe 10×6), kan de intelligente transmissie nu voor bijna elke opdracht worden ingezet.

Een aandrijflijn voor elk doel

De aandrijflijn van de Volvo FMX is nu uitgerust met een betrouwbare D11- of D13-motor die al het vermogen en koppel levert dat u nodig heeft voor uw werk. Gekoppeld aan de intelligente I-Shift – nu leverbaar voor zware toepassingen – wordt uw werkdag nog comfortabeler en efficiënter.

Motoren

  • D11K (330, 370, 410 of 450 pk)
  • D13K (420, 460, 500 of 540 pk)

Versnellingsbakken

  • I-Shift (3 modellen)
  • Handmatig (7 modellen)
  • Powertronic (2 modellen)

Achterassen

  • Enkele reductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
  • Naafreductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 65–120 ton)

Motoren Volvo FMX

Krachtige motoren
maar toch zuinig

Met de Euro 6-wetgeving wordt een belangrijke stap gezet op weg naar schonere transporten. Tegelijkertijd is het een uitdaging om een motor te kunnen presenteren die aan de eisen voldoet zonder dat de prestaties en het brandstofverbruik daarvan te lijden hebben. De toonaangevende positie van Volvo op het gebied van dieselmotortechnologie maakt dit mogelijk.

Ingebouwde brandstofzuinigheid met common rail inspuiting

Alle motoren van de nieuwe Volvo FMX zijn uitgerust met een common rail inspuitsysteem. Samen met de daarop afgestemde software geeft dit de beste motorregeling met minder interne wrijving. Het resultaat: een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Onze common rail Euro 6-motoren maken echt het verschil. Voor uw winstmarge én voor het milieu.

Onze Euro 6-oplossing: hoe het werkt

1. Motor

Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver

(niet nodig op D11K- en D13K420-motoren)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en correcte werking van het dieselroetfilter en de SCR.

3. De dieseloxidatiekatalysator

De dieseloxidatiekatalysator (DOC) produceert de NO2 die het dieselroetfilter (DPF) nodig heeft om de deeltjes op een efficiënte manier te verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Het dieselroetfilter (DPF)

Het dieselroetfilter verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. SCR-proces

Selectieve katalytische reductie (SCR). In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)

De ammoniakslipkatalysator (is de laatste stap voor de uitlaat, waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.

Volvo Trucks diesel engines

I-Shift, handgeschakeld of Powertronic
geschikt voor alle omstandigheden

De I-Shift-versnellingsbak is wel een van de meest gewaardeerde uitvindingen van Volvo. En dankzij de versterkte versie, is deze nu beschikbaar voor meer en zwaardere toepassingen dan ooit tevoren.

Versnellingsbakken Volvo FMX

U kunt natuurlijk ook kiezen voor onze reeks handgeschakelde versnellingsbakken, die zijn goedgekeurd voor treingewichten tot 100 ton. Samen met Powertronic, onze volautomatische PowerShift-versnellingsbak met koppelomvormer en oliekoeler, is er altijd een perfecte versnellingsbak voor elke taak.

I-Shift met kruipversnellingen

Volvo Trucks heeft zijn automatische versnellingsbak: I-Shift, verder doorontwikkeld. Ontdek: I-Shift met kruipversnelling. I-Shift met kruipversnellingen biedt een geheel nieuwe kijk op zware trucks, zoals de Volvo FMX. Met de nieuwe kruipversnellingen kan de Volvo FMX rijden met hele lage snelheden van slechts 0,5-2 km/u. Dit helpt enorm bij nauwkeurig manoeuvreren zoals in de bouw en bij onderhoudswerkzaamheden.

De automatische versnellingsbak met kruipversnellingen biedt voor transportbedrijven die zware transporten uitvoeren op een veeleisende ondergrond aanzienlijk meer flexibiliteit en de mogelijkheid tot zuiniger rijden.

Eén minuut de tijd?

Ontdek I-Shift met kruipversnellingen

Een ruime cabine - en veilig

De cabine van de Volvo FMX is ruim en voorzien van nieuwe en bekende functies die de chauffeur ondersteunen en de werkdag veraangenamen.

Dagcabine

Interieurhoogte: 157 cm (114 cm*)

Slaapcabine

Interieurhoogte: 157 cm (114 cm*)

Globetrotter-cabine

Interieurhoogte: 196 cm (153 cm*)

Manschappencabine

Interieurhoogte 1590 mm (achterste gedeelte van de cabine), lengte buitenkant cabine 3300 mm (BIW), breedte buitenkant 2495 mm (BIW).


* Op de motortunnel

Ruimte om te werken

Een comfortabele chauffeursstoel, uitstekend zicht en volop ruimte maken uw werk aangenamer en veiliger. Een overzichtelijk dashboard, met elke knop en hendel binnen handbereik, vergemakkelijkt het rijden.

Manschappencabine
wanneer u extra zitplaatsen nodig heeft

Volvo FMX Manschappencabine

Bent u op zoek naar een betrouwbare collega om u te helpen bij uw werk? De ruime, vergrote cabine voor de FMX biedt comfort en veiligheid in elk detail. De cabine, die is ontworpen voor zware toepassingen, biedt ruimte aan maximaal zes personen en is uitgerust met allerlei praktische details. De uitklapbare trede en de brede portieren zorgen dat alle passagiers comfortabel en veilig kunnen in- en uitstappen.

Instaptrede laag en inklapbaar

Volvo FMX instaptrede

Een inklapbare extra trede vergemakkelijkt het instappen van trucks met een hoog chassis. Alle drie treden hebben een antislipuitvoering. Het extra licht in het portier helpt om veilig in te stappen in het donker.

Opstaptrede aan voorkant

Het gehele robuuste, onderste frontgedeelte kan dienst doen als een ladder. Klim er gewoon op. Voor nog betere toegang bij het reinigen van de voorruit is er een optionele extra ladder die op de voorbumper kan worden gezet.

Hoge luchtinlaat

De hoge luchtinlaat draagt bij aan een goed zicht naar achteren bij het achteruitrijden. De inlaat heeft een hoge luchtdoorvoer en is goed beschermd tegen stof.

Spiegels

Robuuste buitenspiegels met stevige bevestigingen die tegen een stootje kunnen. Smalle spiegelarmen voor goed zicht naar voren.

Chassis voor zware omstandigheden

Met de nieuwe Volvo FMX hadden we één doel voor ogen: de ultieme bouwtruck ontwikkelen. Daarom ontwierpen we het chassis zo dat het jaar na jaar de moeilijkste rijomstandigheden en de zwaarste ladingen aankan.

Maar bij bouwtrucks gaat het niet alleen over veel gewicht en extreem terrein. Daarom is de Volvo FMX uitgerust met een keur aan slimme chassisvoorzieningen als tridem, Automatic Traction Control en luchtvering, die zorgen voor een zeer laag brandstofverbruik en eersteklas rijcomfort.

Chassishoogten, bij benadering

Med: 900 mm
High: 1000 mm
X-High: 1200 mm
XX-High: 1240 mm

Wielbases

Trekker: 3.000 tot 4.100 mm
Bakwagen: 3.200 tot 6.700 mm

Luchtvering achter.
Nu ook voor AWD.

Luchtvering achter Volvo FMX

De meeste bouwtrucks rijden ten minste de helft van de tijd ongeladen. Gewoonlijk betekent dat een hobbelige rit met veel trilling die door het chassis wordt doorgegeven. Niet met luchtvering. De luchtvering maakt het rijden soepel en comfortabel, waardoor chauffeur, truck en lading minder te verduren krijgen. Onze luchtvering is speciaal ontworpen voor bouwtrucks en nu ook leverbaar voor de configuraties 4×4, 6×6, 8×6 en 10×6.

Aangedreven vooras.
Maar alleen wanneer u die nodig heeft.

Nieuwe aangedreven vooras Volvo FMX

Wanneer u op extreem terrein rijdt, heeft u waarschijnlijk al snel een truck nodig met een aangedreven vooras of aandrijving op alle wielen. Automatic Traction Control (ATC) is een revolutionaire nieuwe voorziening die automatisch de aandrijving op de vooras activeert, maar alleen als dat nodig is. U beschikt altijd over de vereiste tractie zodat u nooit vast komt te zitten. Maar het belangrijkste is dat u tot 2% brandstof kunt besparen in vergelijking met een permanent geactiveerde vooras. ATC is standaard voor de configuraties 4×4, 6×6, 8×6 en 10×6.

Omhooggebrachte aandrijfas: lager brandstofverbruik.

Liftbare tandemas
We introduceren de Liftbare tandemas.

Maak een 6×2 van uw 8×4. Of uw 4×2 van uw 6×4. De Volvo FMX is nu beschikbaar met de geheel nieuwe liftbare tandemas, een revolutionaire voorziening waarmee de achterste aandrijfas kan worden ontkoppeld en omhoog gebracht als de truck is uitgeladen. Net zoals een naloopas verkleint dit de draaicirkel aanzienlijk en wordt het brandstofverbruik lager: met wel 4% bij rijden zonder lading.

Zo'n twee ton extra op de voorassen. Elke cyclus.

Hogere belasting voorassen

Voor een hogere productiviteit zijn weinig zaken belangrijker dan laadcapaciteit. Elke extra ton die wordt vervoerd, kan direct worden vertaald in hogere winstmarges. Met name als u werkt in een afgesloten gebied, waar u de truck kunt beladen tot de technische limieten. We hebben het laadvermogen voor de voorwielophanging nu verhoogd van 18 tot 20 ton voor dubbele voorassen. En de aangedreven vooras kan nu ladingen tot 10 ton aan.

Tridem.
Krappere draaicirkel, lager brandstofverbruik.

Vergeleken met dubbele voorassen, die standaard zijn voor bouwtrucks, geeft het tridemstel de truck een aanzienlijk krappere draaicirkel. U heeft de keuze uit een naloopas en een voorloopas (of beide, op een 8×2). Beide assen worden hydraulisch gestuurd en kunnen omhoog worden gebracht bij het rijden zonder lading, waardoor u brandstof bespaart en onnodige bandenslijtage voorkomt. Het tridemstel is goedgekeurd voor ladingen tot 36 ton, waardoor het maximaal brutovoertuiggewicht op 56 ton komt voor een 10×4.

Robuuste sleephaak

Robuuste sleephaak

De Volvo FMX is gebouwd om het zware duw-en trekwerk van de bouwindustrie aan te kunnen. De truck is sterk genoeg voor 32 ton aan de sleephaak. Als de truck tegen een hoop steenslag aanrijdt, of zelfs tegen een betonnen muur, kan de truck gewoon doorgaan met werken alsof er niets is gebeurd. De trekbalk bestaat uit één stuk gietijzer.

Vijf assen af fabriek.
Geen montage achteraf nodig.

Vijfassige Volvo FMX

Volvo biedt nu vijfassige trucks af fabriek. Dit biedt talrijke voordelen vergeleken met achteraf inbouwen van een as. U krijgt een volledige typegoedkeuring voor het voertuig. U heeft de truck sneller en voorkomt kostbaar ombouwwerk. U krijgt ook de volledige garantie en aftermarket-ondersteuning van Volvo, met op den lange duur lagere bedrijfskosten. Kies tussen 10×4 en 10×6 (met aangedreven vooras).

EBS. Nu ook voor trommelremmen.

EBS voor trommelremmen

Met de nieuwste aanvulling op ons remprogramma betekent het kiezen voor trommelremmen niet dat u concessies moet doen voor wat betreft de remkracht. De elektronisch geregelde remmen (EBS) leveren een aantal grote voordelen ten opzichte van conventioneel systeem, met een duidelijk betere respons, snellere prestaties en een prettiger remgevoel. Bovendien krijgt u de beschikking over een reeks handige fucties, zoals Brake Blending (waarbij de hulpremmen de bedrijfsremmen ondersteunen), Hill Start Aid en Launch Control (waarbij de remmen samenwerken met I-Shift). EBS is beschikbaar voor een specifieke reeks asconfiguraties en chassishoogten.

Flexibele chassisindeling

Indeling trekkerchassis Volvo FMX

Accubak (BBOX-L)
Ten opzichte van het voorgaande ontwerp is de accubak 300 mm naar voren verplaatst. Bij trekkers levert dit 100-120 liter extra brandstofcapaciteit op.

Accubak (BBOX-EF)
Plaatsing achterin tussen de chassisframes is een optie bij trekkers.

AdBlue-tank
Bij trekkers kan een AdBlue-tank van 50 liter boven op het chassis achter de cabine worden gemonteerd voor meer brandstofcapaciteit (ADTP-BC).

APM
De Air Production Modulator (APM) wordt bij trekkers tussen de chassisbalken geplaatst om meer ruimte te creëren voor uitrusting die op het chassis wordt gemonteerd, zoals brandstoftanks.


Indeling bakwagenchassis Volvo FMX

Vrije chassisruimte
De chassisuitrusting kan naar achteren worden verplaatst om ruimte te bieden aan kraanpoten of andere uitrusting (FAA10 ca. 500 mm, FAA20; ca. 600 mm).

Gatenrij in frame voor carrosseriebouwer
De bovenste rij met gaten is gereserveerd voor de carrosseriebouwer. Alle steunen in de bovenste gatenrij zijn uit het middelpunt geplaatst en zijn voorzien van een afstandsbus van 8 mm. In de bovenste gatenrij worden geen klinknagels gebruikt.

Kraanvoorbereiding
Bevestigingsplaten voor de kraan aan het chassis kunnen af fabriek worden gemonteerd.

Luchtvering achter met een korte achteroverbouw
De achteroverbouw kan korter zijn dankzij een nieuw ontworpen naar voren gemonteerde stabilisator. Dit is een voordeel voor bouwtoepassingen, zoals asfaltkippers en afzetsystemen.

Ik wil een offerte aanvragen

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Neem contact met mij op

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

De Volvo FMX kan worden uitgerust met deze configuraties

Cabines

Volvo FMX Cabines

Dagcabine
Slaapcabine
Globetrotter-cabine
Manschappencabine

Ontdek de ruimte

Motoren

Volvo FMX Motoren

D11K: (330, 370, 410, 450 pk)
D13K: (420, 460, 500, 540 pk)

Ontdek krachtige motoren

Transmissie

Volvo FMX Transmissie

I-Shift
Powertronic

Meer informatie

Achterassen

Volvo FMX Achterassen

Enkele reductie
Naafreductie

Treingewicht