• Volvo FM

Volvo FM

Flexibiliteit en efficiency

De Volvo FM is een extreem flexibele truck. Als trekker is de lichte Volvo FM bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld bulkvervoer, als bakwagen een alleskunner in de distributie. Kortom een vrachtwagen die flexibiliteit combineert met een laag brandstofverbruik en een enorme efficiency. Wilt u meer informatie over de Volvo FM neem direct contact met ons op of bezoek uw Nijwa-vestiging.

Configuraties Volvo FM

Volvo FM configuraties

De Volvo FM is er in vele configuraties: trekker, bakwagen, tankwagen, brandweerauto, kraanwagen, of de ultieme autotransporter. Nijwa Groep stelt met u graag de juiste configuratie samen.

Volvo Trucks heeft de truck ontworpen, gebouwd en voorbereid op uw toepassing. Nog meer dan zijn voorganger is hij af fabriek volledig gespecificeerd voor alle mogelijke truckopbouw. De carrosseriebouwer weet er raad mee, want het opbouwproces is enorm vereenvoudigd.

Innovaties Volvo FM

De Volvo FM beschikt aan boord over vele innovaties. Lees meer over de innovatieve Volvo FM.

Volvo Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering vermindert de krachten op het stuurwiel tot wel 85%. Ruim voldoende om lichamelijke klachten bij de chauffeurs te verminderen en de productiviteit te verhogen. Volvo Dynamic Steering biedt perfecte stabiliteit bij hoge snelheden, volledige controle bij lage snelheden, maar ook achteruitrijden met precisie. En dat voelt de chauffeur direct, het systeem zorgt voor een lagere belasting voor de spieren.

Volvo Dynamic Steering is nu leverbaar voor alle asconfiguraties, waaronder die met dubbele voorassen.

Meer weten over de Volvo FM? Neem direct contact met ons op.

Een truck die rijdt als een personenauto

De wielophanging van de Volvo FM is gelijk aan die van een personenauto. Vooral de koersstabiliteit en de stuurcontrole zijn buitengewoon. Bij de Volvo FM voelt het alsof de vrachtwagen zich nog meer tegen de weg aandrukt, alsof de rijpositie lager is. Dat komt door een aantal innovaties, zoals bijvoorbeeld de plaats van de stabilisator. Wanneer een volgeladen truck de bocht omgaat, wordt er veel torsiekracht van de trailer overgebracht op het trekker-chassis. Deze kracht kan worden doorgegeven aan de assen en ervoor zorgen dat de wielen niet meer zijn uitgelijnd. Dit levert een onaangenaam gevoel op bij de chauffeur die dit moet compenseren. Doordat de stabilisator bij de Volvo FM dichter bij de koppelschotel is geplaatst, is de truck in bochten veel stabieler.

100% productief door proactief onderhoud

Telematicgateway

De Volvo FM is uitgerust met de Telematica Gateway, een geavanceerde communicatie-eenheid die continu waakt over de essentiële onderdelen van de truck. In combinatie met het Volvo Gold Contract maakt dit het mogelijk dat de Nijwa werkplaats als het ware meekijkt; vitale functies van de truck worden gemonitord en wanneer nodig zal uw werkplaats contact met u opnemen. Onderhoud kan daardoor proactief worden gepland om stilstand tot een minimum te beperken. De truck kan dan worden onderhouden als deze niet wordt gebruikt.

Motoren Volvo FM

D11 motor Volvo FM

De Volvo FM kent krachtige en zuinige motoren. Bovendien voldoen de motoren aan de strengste milieueisen tot dusver: emissie van stikstofoxiden is met 80% verlaagd en de uitstoot van roetdeeltjes is gehalveerd. Dit is mogelijk gemaakt door een verbeterde SCR-techniek (Selective Catalytic Reduction) en een efficiënter Ad Blue-doseringssysteem.

De Volvo FM-reeks bestaat uit:

  • D11, 11 liter met 330 tot 450 pk

  • D13, 13 liter met 420 tot 500 pk

Ingebouwde brandstofzuinigheid met common rail inspuiting

Alle motoren van de nieuwe Volvo FM zijn uitgerust met een common rail inspuitsysteem. Samen met de daarop afgestemde software geeft dit de beste motorregeling met minder interne wrijving. Het resultaat: een hogere brandstofefficiency, een verbeterd motorkoppel en een snellere respons bij lagere toeren. Onze common rail Euro 6-motoren maken echt het verschil. Voor uw winstmarge én voor het milieu.

Onze Euro 6-oplossing: hoe het werkt

1. Motor

Nieuwe motoronderdelen verbeteren de gasstroming en zorgen ervoor dat de uitlaatgassen het nabehandelingssysteem met een optimale temperatuur bereiken.

2. Zevende verstuiver

(niet nodig op D11K- en D13K420-motoren)
Een speciale dieselverstuiver wordt toegepast voor het regelen van de warmte van de DOC en voor een efficiënte en correcte werking van het dieselroetfilter en de SCR.

3. De dieseloxidatiekatalysator

De dieseloxidatiekatalysator (DOC) produceert de NO2 die het dieselroetfilter (DPF) nodig heeft om de deeltjes op een efficiënte manier te verbranden. In koude omstandigheden zorgt de DOC ook voor de hitte die nodig is voor de regeneratie.

4. Het dieselroetfilter (DPF)

Het dieselroetfilter verzamelt deeltjes (PM) en slaat deze op tot ze worden verbrand tijdens de regeneratie. De regeneratie vindt automatisch plaats. U hoeft zelf geen enkele actie te ondernemen.

5. SCR-proces

Selectieve katalytische reductie (SCR). In het menggedeelte worden de uitlaatgassen bespoten met AdBlue. Wanneer de uitlaatgassen de katalysator bereiken, worden de stikstofoxiden (NO2) op een efficiënte manier omgezet in onschadelijk stikstofgas en water.

6. Ammonia Slip Catalyst (ASC)

De ammoniakslipkatalysator (is de laatste stap voor de uitlaat, waarbij de eventueel resterende ammoniak (NH3) wordt verwijderd.

Volvo Trucks diesel engines

Veel koppel bij lage toerentallen

D13 motor Volvo FM

De motoren van Volvo Trucks bieden een uitstekend koppel bij lage toerentallen, waarbij het maximumkoppel beschikbaar is over een zeer breed toerengebied. Dat resulteert in een snelle acceleratie, uitstekende trekkracht, comfortabele rijeigenschappen bij een lage snelheid en zuinig en aangenaam rijden bij kruissnelheid.

Intelligent rijden, eenvoudig schakelen

Volvo Trucks I-Shift

Rijden met I-Shift is een waar genot. Zonder het koppelingspedaal kunt u veilig ontspannen en u op de andere twee pedalen concentreren. I-Shift maakt gebruik van ingebouwde intelligentie om in elke situatie snel en automatisch de juiste versnelling te kiezen. De software staat garant voor een schakelgedrag waar zelfs de beste chauffeurs niet aan kunnen tippen. Maar als u zelf meer te zeggen wilt hebben, dan kan dat. Met de knoppen op de keuzehendel kunt u ook handmatig schakelen.

Ontdek: I-Shift met kruipversnellingen

I-Shift met kruipversnellingen een nieuw lid voor de I-Shift-familie. De nieuwe uitvoering van de automatische versnellingsbak maakt het mogelijk om tot twee nieuwe kruipversnellingen toe te voegen. Dit betekent onder andere dat de Volvo FM kan wegrijden vanuit stilstand met een treingewicht tot wel 325 ton.

Naast de mogelijkheid om in extreme situaties te starten vanuit stilstand wordt I-Shift met kruipversnellingen gecombineerd met een geschikte achterasoverbrenging die het toerenbereik optimaliseert bij hoge snelheden. Met als resultaat: zuinig rijden.

I-See: Zuinig Rijden

Met I-See kan tot 5 procent brandstof bespaard worden. Er wordt een optimale brandstofefficiency bereikt door informatie over de topografie van de weg te gebruiken voor het regelen van de snelheid en het schakelen. Deze gegevens worden nu automatisch gedownload uit de I-See-database.

Achteras

Er zijn twee types reductie beschikbaar voor de achteras van de nieuwe Volvo FM:
Enkele reductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 44–70 ton)
Naafreductie (maximaal toelaatbaar treingewicht: 70–120 ton)

Het comfort van de Volvo FM cabine

De Volvo FM cabine biedt veel ruimte, veel comfort en veel opbergruimte. Belangrijk punt van de Volvo FM is de lage instap, waardoor de vrachtwagen geschikt is voor distributie met veel stop-overs. De Volvo FM is leverbaar in drie reguliere cabinevarianten:

Dagcabine

Binnenhoogte 157 cm (114 cm*)
Ergonomische chauffeursomgeving

Slaapcabine

Binnenhoogte 157 cm (114 cm*)
1 of 2 bedden
Comfortabele slaapgelegenheid

Lage slaapcabine

Binnenhoogte 147 cm (104 cm*)
1 persoon
Extra laadruimte boven de cabine door verlaagd dak en cabinevering

Globetrotter cabine

Binnenhoogte 205 cm (196 cm*)

* op de motortunnel

Volvo FM Globetrotter

Volvo FM Globetrotter

Naast bovenstaande reguliere cabines kent de Volvo FM ook Globetrotter cabines.

Globetrotter

De Globetrotter cabine voor de Volvo FM bieden comfortabele slaapplekken voor één of twee personen. De Globetrotter cabine kent bovendien extra opbergruimte: een binnenhoogte van 205 centimeter en 196 centimeter op de motortunnel.

Globetrotter XL

Daarnaast is er nog de Globetrotter XL cabine. Ten opzichte van de reguliere Globetrotter cabine kent deze een binnenhoogte van 220 centimeter en 211 centimeter ruimte op de motortunnel.

Verminder afleiding en verhoog verkeersveiligheid

Chauffeurs hebben alle informatie, hendels en functies binnen handbereik. Essentiële informatie is in één oogopslag zichtbaar. De snelheidsmeter, de tachometer en andere belangrijke meters zijn in het directe blikveld van de chauffeur geplaatst. Minder vaak gebruikte informatie is verder weg geplaatst, om afleiding te verminderen.

Volvo FM cabine interieur

Chauffeurs zijn er in verschillende vormen en maten. Sommigen hebben meer ruimte nodig dan anderen. De cabine in de Volvo FM is ontworpen om gemakkelijk te kunnen bewegen… ongeacht wie er achter het stuur zit. Daarom is een aantal functies en schakelaars op het dashboard geplaatst, zoals I-Shift , de elektronische parkeerrem en de USB-poort.

Laag eigen gewicht

Het gewicht van de Volvo FM is zeer licht. Door het streven van Volvo Trucks om het gewicht te optimaliseren werd de standaard 4×2 FM-trekker aanzienlijk lichter. Wie nog lichter wil, kan kiezen voor Volvo FM Light Concept, waarbij geen concessies zijn gedaan aan veiligheid en kwaliteit. De Volvo FM weegt in de lichtste configuratie slechts 6.500 kilo.

Volvo FM Light Concept

Meer laadvermogen, niet minder Volvo

Ontdek het Light Concept

Work Remote: eenvoudig laden en lossen

Volvo FM Work Remote

Work Remote is een geweldig hulpmiddel bij het laden en lossen. Je kunt tijdens het laden zien wat de asbelasting is van de verschillende assen en dat maakt het mogelijk bij te sturen. Het komt er op neer dat Work Remote een draadloze afstandsbediening is, waarmee je laden en lossen vereenvoudigt.

Het is vergelijkbaar met een universele afstandsbediening, zoals voor de tv. Work Remote is gemak, veiligheid en brandstofbesparing in één schermpje en acht knoppen. Zo is het mogelijk om met Work Remote via de afstandsbediening de motor te starten en stoppen, lichten aan- en uit te zetten, de luchtvering te laten zakken of stijgen en de cabine op slot te doen. Maar de optie kan ook ingezet worden om bijvoorbeeld, de truck naar één kant te laten hellen, de laadklep te bedienen, te kiepen en een op de PTO aandreven functie te starten en stoppen, zoals een haakarm of een pomp. Dat werkt zekerder, veiliger en het scheelt tijd.

Ik wil een offerte aanvragen

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

Neem contact met mij op

Powered by ChronoForms - ChronoEngine.com

DE VOLVO FM KAN WORDEN UITGERUST MET DEZE CONFIGURATIES

Cabines

Volvo FM Cabines

Dagcabine
Slaapcabine
Lage slaapcabine
Globetrotter-cabine
Globetrotter LXL-cabine

Ruimte en comfort

Motoren

Volvo FM Motoren

D11K (330, 370, 410 of 450 pk)
D13K (420, 460, 500 pk)

Meer informatie

Transmissie

Volvo FM versnellingsbak

I-Shift

Meer informatie

Achterassen

Volvo FM Achterassen

Enkele reductie
Naafreductie

Treingewicht



Meer laadvermogen, niet minder Volvo

Volvo FM LightConcept